7 juli 2024
Begin van dit jaar de dag besproken in het bestuur en na enig vijven en zessen is de datum van 19 mei op de agenda geplaatst. Heeft wat voeten in de aarde gehad om de datum en de locatie vast te stellen maar uiteindelijk gelukt.
Met een kleine club vanuit het bestuur begonnen met de voorbereidingen en dan zie je pas wat er allemaal gedaan moet worden. Alles op de rails gekregen en uiteindelijk was het dan zover.
De dag was begonnen. Om half vijf stond ik al naast mijn bed want ik had toegezegd de aanhangwagen van de vereniging op te halen en naar de locatie te brengen. Fris en fruitig om kwart over vijf op weg naar Nijverdal en vervolgens (terug) naar Lochem. Rond half zeven aanwezig op locatie en daar was al een aantal vrijwilligers druk in de weer om alle voorbereidingen en inrichting van de locatie te verzorgen. Aan de hand van het draaiboek wist iedereen wat er gedaan moest worden en zo gebeurde het ook. Dankzij de inzet van alle vrijwilligers liep het eigenlijk vlekkeloos. Rond half acht kwamen de eerste deelnemers en die stonden samen met hun honden enthousiast te wachten tot het kon gaan beginnen. Toen eindelijk het programma begon …. viel er echt iets van mijn schouders.
Vanuit mijn perspectief verliep de dag vlekkeloos. Er heerste een ontspannen sfeer en de honden en baasjes hadden het blijkbaar erg naar hun zin. Zelfs een regenbui rond de klok van drie kon de pret niet drukken. Alles gezellig bij elkaar in de kapschuur die voor ons ter beschikking stond. Rond de klok van 4 uur werd de uitslag bekend gemaakt en dat was toch wel even spannend. Meerdere honden met dezelfde punt waardering dus flexibiliteit werd gevraagd. Snel schakelen en met oplossingen komen. Geen derde prijs maar meerdere tweede prijzen die door een van de sponsoren ter beschikking werd gesteld.
Na de prijsuitreiking was ervoor diegene die zich hadden aangemeld en voor de vrijwilligers een barbecue georganiseerd. Daar is goed gebruik van gemaakt en ik heb met eigen ogen kunnen waarnemen dat verschillende leden en vrijwilligers een meester zijn achter de barbecue.
Rond 19 uur was het welletjes. Alles afgebroken wat moest gebeuren en weer inladen in de aanhangwagen. Rond 20 uur richting huis vertrokken en ik was blij dat ik rond 21 uur weer thuis was.
Ik kan terugkijken op een mooie en succesvolle dag. Niet alleen vanuit mijn perspectief maar ook vanuit de deelnemers. Veel complimenten mogen ontvangen over de organisatie van de dag en de sfeer die er heerste. De doelstelling gehaald, de dag is voor iedereen de manier om kennis te maken met de kwaliteiten en vaardigheden van het ras en daarin zijn we zeker geslaagd. Dankzij de inzet van alle vrijwilligers. Die verdienen de welverdiende pluim. Zonder hun inzet zou het zeker niet zijn gelukt.
Natuurlijk heb ik ook wat dingen mogen constateren die misschien wel beter of anders kunnen. Die nemen we graag mee in de aanloop naar de volgende Vizsladag. Dat wordt een bijzondere want 2025 is een jubileum jaar. Hou de media in de gaten en mocht je wat willen doen, laat het maar weten. Je weet me te vinden.
Sjir Hanssen
Bestuurslid evenementen